vrijdag 19 december 2014

Andere visie op mobiliteit in Klein-Brabant / Vaartland



Andere visie op mobiliteit in Klein-Brabant / Vaartland

Er is hoge nood in de regio Klein-Brabant / Vaartland op een andere visie inzake mobiliteit.
Elke dag opnieuw merken we de toename van verkeersstromen door onze dorpskernen en op onze verkeersassen A12 / N16 / N17.
Files groeien dan ook verder aan, de verkeersonveiligheid + aantasting van het leefmilieu nemen hand over hand toe.

Onze regio bevindt zich in de economische ‘Vlaamse ruit’ en dat zullen wij geweten hebben; er moet dus dringend gezocht worden naar andere en duurzame mobiliteit om de leefbaarheid van onze regio Klein-Brabant / Vaartland op een aanvaardbaar niveau te houden.

Op de persconferentie (16/09/14) hebben ProMobiel KBV & de gemeentebesturen alvast een aanzet geven om hier de nodige aandacht voor te hebben.


ProMobiel heeft haar basis ontwikkeld vanuit een duurzame benadering, meer bepaald vanuit de TRANSITIEBEWEGING.
Dit platform wil vooral samenwerken met tal van partners.
ProMobiel voorziet en streeft naar samenwerkingsverbanden met:
- De gemeentebesturen Klein-Brabant - Vaartland
- Milieu– en natuurverenigingen,
- Transitiebeweging KB, Mobiel 21,
- Netwerk voor Duurzame mobiliteit
- TreinTramBus
- Fietsersbond
- Lokale socio-culturele verenigingen (middenveld)
- Lokale werknemersorganisaties
- Werkgeversorganisaties
- Lokale jeugdbewegingen
- Lokale seniorenorganisaties – en adviesraden,
- Andere verkeersplatforms
- Werkgroepen Mobiliteit

Doelstellingen:
1)   Kennis verzamelen en stelselmatig know how opbouwen rond duurzame mobiliteit.
2)   Sensibiliseren van Klein-Brabantse burgers om na te denken over hun mobiliteit en hen er toe aan te zetten om over te schakelen naar meer duurzame verplaatsingen voor de korte en middellange afstand.
3)   Ideeën aanreiken aan het lokaal & Vlaams beleid, ter optimalisering van duurzame mobiliteit in onze regio.
4)   Regelmatig overleg met de gemeentebesturen om samen naar oplossingen te zoeken voor specifieke structurele (lokale) situaties.
5)   Overleg met de vervoersmaatschappijen inzake het zoeken naar een optimalisering van het OV-netwerk.
6)   In de mate van het mogelijke, participatie in adviesraden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten